25 jaar lid van de NVM: Joris, Jeffrey en Ralph vertellen
februari 2025
25 jaar lid van de NVM: Joris, Jeffrey en Ralph vertellen
Onlangs kregen we bezoek van de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM). Waar ze voor kwamen? Dat wisten we niet. Tót we de drie oorkondes in hun handen zagen. Bestemd voor Joris Welten, Jeffrey Gremmen en Ralph Timmermans, die in 2024 alle drie 25 jaar lid van de NVM zijn. Een goede reden voor een interview met de drie makelaars/eigenaren van ons kantoor.
Een bijzondere mijlpaal! Hoe voelt dat?
Ralph: “Hartstikke mooi dat de NVM hiervoor bij ons langskomt. Tegelijkertijd is het ook een besefmomentje. Want dat we al 25 jaar in het vak zitten… de tijd vliegt, dat is wel duidelijk.”
Joris: “Ik had geen idee dat deze mijlpaal aanstaande was. Maar als je iets doet wat je leuk vindt, dan gaat dat zo. Het voelt best speciaal om ergens al een kwart eeuw lang bij te mogen horen.”
Waarom werden jullie 25 jaar geleden lid van de NVM?
Jeffrey: “Van der Krabben Makelaardij was toen al een NVM-kantoor. De NVM was destijds echt een kwaliteitslabel. Zie het maar als de BOVAG van de makelaardij. Als klanten bijvoorbeeld een taxatie wilden, dan zeiden de banken: daarvoor moet je naar een NVM-makelaar.”
Ralph: “We werden ook officieel als makelaar beëdigd. Voor de rechtbank legden we de eed af, dat we ons vak naar eer en geweten zouden uitvoeren. Makelaar was toen een echte titel.”
“Tegenwoordig kan en mag iemand zichzelf veel makkelijker makelaar noemen dan vroeger”
Dat is het toch nog steeds?
Joris: “Natuurlijk, maar tegenwoordig kan en mag iemand zichzelf veel makkelijker makelaar noemen dan vroeger. De NVM is naast een ledenvereniging ook belangrijk voor vertegenwoordiging van de vastgoedbranche geworden. Een organisatie die de belangen van makelaars behartigt. Maar ook in die rol heeft het lidmaatschap ons én onze klanten veel te bieden.”
Op welke manier?
Jeffrey: “De NVM faciliteert ons met allerlei diensten, zoals permanente educatie en een juridische helpdesk. Maar ze verzorgen bijvoorbeeld ook introductiecursussen voor nieuwe medewerkers.”
Ralph: “En we halen onze data ervandaan. Wat zijn de kansen in de markt? En wat zijn de grootste uitdagingen? Elk kwartaal ontvangen we van de NVM de cijfers van alle marktontwikkelingen.”
Waarom is die data zo belangrijk?
Joris: “Omdat we onze klanten daarmee beter van dienst kunnen zijn. Hoe meer inzicht we hebben, hoe gerichter we kunnen adviseren. Het perfecte moment bepalen, is in ons werk superbelangrijk.”
Jeffrey: “Onze klanten profiteren ook op andere manieren van ons NVM-lidmaatschap. Zo komen we elk kwartaal samen met de andere NVM-makelaars in onze regio, waardoor de lijntjes kort zijn. Dus is een klant op zoek naar een woning in een andere regio? Dan kunnen we supersnel schakelen.”
“Een goede makelaar is betrouwbaar, deskundig en integer”
Jullie zitten alle drie 25 jaar in het vak. Wat is de grootste verandering geweest?
Ralph: “Sowieso de digitalisering. Toen wij als makelaar begonnen, waren klanten toegewezen op het aanbod in onze vitrines. Nu verloopt bijna alles online. Funda is hét platform voor nieuwe woningen.”
Joris: “Het internet heeft ons werk extreem veranderd. Net als de rol die we hebben als makelaar. De informatie over woningen is overal te vinden. Klantbegeleiding: daarmee maken we het verschil.”
Wat is het belangrijkste bij die begeleiding?
Jeffrey: “Een goede makelaar is betrouwbaar, deskundig en integer. Ook moeten we ons goed kunnen inleven in onze klanten. Die kwaliteiten moeten als makelaar in je zitten, dat kun je bijna niet leren.”
Joris: “Wat ons makelaarskantoor typeert, is dat we langdurige relaties willen opbouwen. We willen dat klanten bij ons terugkeren, voor elke stap in hun wooncarrière. Het gaat ons nooit om die ene deal.”
Tot slot: hoe dragen jullie al die kennis over aan jonge makelaars?
Ralph: “Vooral door veel over ons werk te blijven sparren en discussiëren. De visie van onze jongere collega’s is ook superwaardevol voor ons. Want ‘vroeger was alles beter’, dat is natuurlijk flauwekul.”
Joris: “Het is prachtig om jonge makelaars op te leiden. Mét de standaarden die horen bij ons kantoor. Het belangrijkste is dat ze durven vertrouwen op hun gevoel. Dan kun je klanten het beste helpen.”