Kwartaal
visie

April 2023

Dit betekenen de NVM-cijfers voor onze regio

Vorige week publiceerde de NVM de cijfers van het eerste kwartaal van 2023. De conclusie: het aantal woningverkopen was fors lager dan een jaar geleden, voor een lagere gemiddelde verkoopprijs bovendien. In dit blog plaatst onze makelaar/directeur Joris Welten deze cijfers in perspectief. Én hij legt uit wat ze betekenen voor de kopers en verkopers in deze regio.

Eerst even de precieze cijfers. In vergelijking met het eerste kwartaal van 2022 nam het aantal woningverkopen in Nederland met 2,4 procent af. In deze regio was die daling nog veel groter: in Uden 7 procent en in Oss liefst 14 procent.

Ook de gemiddelde verkoopprijs van een woning nam in dat jaar af. Landelijk gezien was die daling opvallend genoeg groter (8,2 procent) dan in Uden (5 procent) en in Oss (4,1 procent).

Kopers

De cijfers van de NVM komen voor Joris uiteraard niet als een verrassing. “Het aanbod is toegenomen, terwijl het aantal transacties is gedaald. Hierdoor is de woningmarkt duidelijk in een rustiger vaarwater gekomen. Dat is heel prettig voor de kopers, want die kunnen zich beter oriënteren. Zonder enige druk.”

“Een goed verkoopadvies is weer belangrijk”

 
Verkopers

Volgens Joris zijn nog niet alle verkopers zich bewust van de veranderende markt. “De vraagprijzen zijn nog steeds relatief hoog. Maar zijn die wel reëel? Een goed verkoopadvies is dus veel belangrijker dan dat de laatste jaren was. Daarmee is een succesvolle verkoop van je woning nog steeds heel dichtbij.”

Opsteker

Een opsteker voor de verkopers in de regio Oss-Uden: de verkoopprijzen dalen hier minder hard dan het landelijke gemiddelde. “En in het eerste kwartaal van een jaar worden altijd minder woningen verkocht dan in de rest van het jaar”, aldus Joris. “Laten we daarnaast vooral niet vergeten dat een correctie op de enorme prijsstijgingen van de afgelopen jaren heel gezond is. Iedereen voelde wel aan dat prijsstijgingen van 20 procent per jaar niet houdbaar zijn.”

Aandacht

De ontwikkelingen in de markt zijn volgens Joris belangrijk om goed te blijven volgen. “Dat kost tijd”, legt hij uit. “Gelukkig hebben we een grote backoffice die alles scherp in de gaten houdt. Hierdoor kunnen de makelaars zich volledig blijven focussen op de klanten en het proces. Aandacht als verschilmaker dus.”