energie
transitie

"Door de energietransitie verandert onze rol als makelaar"

Joris en zijn collega’s zagen in het voorjaar al concrete signalen voor een kentering in de markt. “Op de aangeboden woningen kwamen minder potentiële kopers af dan daarvoor”, legt hij uit. “Waar we eerst tien geïnteresseerden rondleidden in een woning, werden dat er steeds vaker drie of twee. Dat is meestal een voorbode voor een verandering. Kopers merken dat niet meteen. Maar wij wel.”

Overbieden

Ondertussen beïnvloedden meer ontwikkelingen de woningmarkt: van de inflatie en de stijgende energieprijzen tot en met de fors hogere hypotheekrente. “In de enthousiaste markt van een jaar geleden taxeerden we een woning op 400.000 euro en vroegen we er 420.000 euro voor”, aldus Joris. “Kopers waren dan vaak nóg enthousiaster en hadden er zelfs 435.000 euro voor over. Maar nu mensen minder te besteden hebben, is de tijd van overbieden echt voorbij. Woningen worden weer verkocht voor een prijs die behoorlijk overeenkomt met de taxatiewaarde. Heel gezond dus.”

Een goede bezichtiging is geen kunstje, maar een kunst

 
Veranderende rol

Een andere ontwikkeling is dat kopers door de energietransitie veel meer waarde hechten aan het energielabel van een woning dan voorheen. En ze stellen tal van vragen die te maken hebben met duurzaamheid en energiebesparing, merkt Joris. “Daardoor verandert onze rol als makelaar natuurlijk ook. Potentiële kopers verwachten een zo compleet mogelijk beeld van de duurzaamheid van een woning. En ze willen ook weten wat nodig is – en financieel mogelijk – om deze te verduurzamen. Voor mensen die hun woning willen verkopen, is het zaak om de duurzaamheid van een woning mee te nemen in de verkoopstrategie.”

Verkoopstrategie

Een uitgekiende verkoopstrategie was de laatste jaren eigenlijk niet nodig, vertelt Joris. “Een bord in de tuin was al voldoende. Voor ons als makelaars is deze tijd veel leuker. De ideale verkoopstrategie is vaak een mix van waardebepaling, kennis van het lokale aanbod, marktonderzoek en persoonlijke omstandigheden. Maar de samenstelling van die mix is voor elke woning anders. En de duurzaamheid van een woning is daarbij dus een onmisbaar ingrediënt geworden.”

Kunst

Ook de bezichtigingen zijn in de huidige markt trouwens een stuk belangrijker. Joris: “Daar kunnen we als makelaars écht het verschil maken. Door uitgebreid de tijd te nemen voor eenrondleiding in een woning uiteraard. Maar bijvoorbeeld ook door mee te denken over slimme, energiebesparende maatregelen en verbouwingen. Ik heb altijd gezegd: een goede bezichtiging is geen kunstje, maar een kunst. Dat kunnen we voortaan gelukkig weer in de praktijk brengen.”