een
voorbeeldproject

“Land van Dico is een voorbeeldproject”

Land van Dico is een van de meest besproken Udense nieuwbouwprojecten van de afgelopen jaren. Waar fase I moeizaam op gang kwam, vlogen de woningen in de laatste fase juist als warme broodjes over de toonbank. Dat heeft verschillende oorzaken. Eén ervan is de samenwerking tussen Heijmans Vastgoed en de drie verenigde makelaarskantoren, waaronder dat van ons.

Joost van den Broek is sinds enkele jaren commercieel manager bij Heijmans Vastgoed. Toen hij in dienst kwam bij de Bossche onderneming, was de verkoop van fase I al gestart. “Ondanks een succesvolle aftrap verliep de verkoop stroef. Uiteindelijk waren er na de oplevering nog 12 van de 78 woningen te koop. De belangrijkste oorzaak was de hoge verkoopprijs, opgestuwd door verschillende tegenvallers.”

Geloof terug

Pas toen er een modelwoning kwam en een ‘Dag van Dico’ georganiseerd werd, kwam het vertrouwen langzaam terug bij veel Udenaren. Joost: “De verkoop van de laatste twaalf woningen en het kunnen zien van het fraaie resultaat, veroorzaakten de omslag. Fase twee en drie verkochten hierdoor al een stuk gemakkelijker; fase vier verliep ontzettend snel. In twee maanden waren alle 56 koopcontracten getekend.”

Sleutelrol voor makelaars

Volgens Joost spelen de drie makelaarskantoren (Partner Wonen, Bernheze Makelaars en Van der Krabben Makelaardij) een sleutelrol in die omslag. “Met dat team van makelaars zijn we superblij. Zij waren onze oren en ogen in het Udense. Waar wij als bedrijf landelijk actief zijn, kennen zij de lokale markt als geen ander. ‘Geef het de tijd’, hoor ik Jeffrey en Nikki nog tegen me zeggen. Dat hebben we gedaan. Mét succes dus.”

Op de goede weg

Joost herinnert zich de start van fase twee: een moment van hoop en zorgen. “Kort voor de start belde Jeffrey me op. Hij had al een lange lijst met geïnteresseerden, allemaal potentiële kopers. Dat maakte de beslissing om te beginnen met de bouw een stuk makkelijker. Het gaf ons het benodigde duwtje in de rug: we waren op de goede weg.”

Als een potentiële koper een optie neemt, moet je snel handelen. Bij Van der Krabben reageerden ze keer op keer snel en hielden ze alle actiepunten in het vizier. Wij konden erop vertrouwen dat zij hun zaken goed regelden en hun afspraken nakwamen. Zo help je een potentiële koper écht verder.

 
Omgaan met piekbelasting

Een nieuwbouwtraject zet je niet zomaar in de markt, stelt Joost. “Dat is totaal anders dan het online plaatsen van een bestaande woning of het begeleiden van de bezichtigingen. We hadden het over 220 woningen in totaal, waarbij de makelaars in korte tijd veel werk moesten verzetten. Denk aan het starten van een verkoopevenement, inschrijvingen verwerken, opties toewijzen, gesprekken voeren en contracten maken. Daarnaast vragen wij als ontwikkelaar ook regelmatig naar verkoop- en marketingadviezen, prijsupdates, enzovoorts. Niet iedereen kan zo’n piekbelasting aan. Maar de mensen bij Van der Krabben zaten er bovenop.”

Afspraken nakomen

Die daadkracht viel op, ook bij Heijmans. Joost: “Als een potentiële koper een optie neemt, moet je snel handelen. Informatie verstrekken, vragen beantwoorden… noem maar op. Bij Van der Krabben reageerden ze keer op keer snel en hielden ze alle actiepunten in het vizier. Wij konden erop vertrouwen dat zij hun zaken goed regelden en hun afspraken nakwamen. Zo help je een potentiële koper écht verder.”

Laatste fase: uitverkocht

Inmiddels geniet Joost van het project, waarvan in maart de laatste bouwfase start. Alle woningen zijn al verkocht. “We zijn echt trots op Land van Dico”, aldus Joost. “Het is een veelzijdige wijk voor een brede doelgroep, met rijk gedetailleerde woningen met veel kwaliteit en comfort, ook op het gebied van installaties. Daarnaast werken we in dit project aan het GreenNL-label. Het NL Gebiedslabel biedt inzicht in de duurzaamheidsscore van producten en materialen, planten of gebieden. En als makers van een gezonde leefomgeving gaan wij uiteraard voor label A. Zo is Land van Dico in alle opzichten een voorbeeldproject geworden.”

Jeffrey Gremmen: “Bij Heijmans begrijpen ze de eindklant”

“In de eerste fase was de verkoop van Land van Dico ronduit lastig, vooral door ongunstige marktomstandigheden. Later kwam de woningmarkt in beweging en steeg de waarde van bestaande woningen, waardoor de prijsniveaus dichter bij elkaar kwamen. Ook willen mensen vandaag de dag graag duurzaam wonen, wat perfect aansluit bij het duurzame karakter van de wijk. We doen regelmatig navraag, en horen steeds hetzelfde: bewoners zijn trots om in Land van Dico te wonen.”

De samenwerking tussen Van der Krabben en Heijmans Vastgoed bestaat al langer. Maar voor onze Udense vestiging was dit het eerste gezamenlijke project. “Dat is uitstekend bevallen”, stelt Jeffrey. “We werken heel natuurlijk samen. En de manier waarop Joost de consumentenmarkt benadert, past perfect bij ons. Zijn ervaring in de makelaardij komt daarbij goed van pas. Hij kan luisteren en gericht meedenken. Precies waar potentiële kopers behoefte aan hebben.”